Wij zoeken enthousiaste collega’s!

Iedereen die bij het Bezoekerscentrum betrokken is doet dat dit als vrijwilliger. De gastvrouwen en -heren zorgen ervoor dat onze bezoekers goed worden ontvangen en alle informatie krijgen die zij wensen. Zij zijn het visitekaartje van het bezoekerscentrum. Naast gastvrouwen en -heren zoeken we regelmatig leden voor verschillende werkgroepen, bijvoorbeeld voor het bestuur, het tuinonderhoud of het organiseren van activiteiten.

Vrijwilliger/lid Team Ontvangst

Ben je een mensenmens en vind je het leuk om bezoekers te verwelkomen en informatie te verstrekken over de permanente expositie over de Rijn- en Veenstreek, Park Zegersloot c.q. het Prinses Irenebos en het Veenweidegebied in zijn algemeenheid? Word dan als vrijwilliger lid van het Team Ontvangst in het Bezoekerscentrum De Veenweiden. En wellicht wil je nu of in de nabije toekomst – als je er kennis over hebt – ook informatie verstrekken over het IVN, afdeling Alphen, die als partner in het Bezoekerscentrum allerlei activiteiten organiseert met name voor verschillende IVN-jeugdgroepen.

Als teamlid Ontvangst ben je het gezicht van het Bezoekerscentrum. Je geeft bezoekers een warm welkom, maakt ze wegwijs in het centrum en speelt in op hun vragen en behoefte. Zo geef je bezoekers informatie over mogelijke wandelingen dan wel excursies, (fiets)routes en overige activiteiten in en rond het zogeheten Irenebos en het Veenweidegebied. Je helpt bezoekers ook op weg als ze op eigen gelegenheid het Irenebos willen verkennen.

Gewenste vaardigheden

Gemakkelijke en gepaste omgang met bezoekers van 18+ tot 65+ als ook kinderen; luister- en hulpvaardigheid, globale kennis van de gemeente Alphen en enthousiasme voor de natuur. Echte kennis is niet nodig, die krijg je gaandeweg zelf via je collega-vrijwilligers, door mogelijk zelf deel te nemen aan excursies en wandelingen en bijwonen van lezingen van bijvoorbeeld IVN. Indien nodig of als je het wilt of prettig vindt, krijg je ook ondersteuning.

Inzet

Het bezoekerscentrum De Veenweiden is gelegen aan de Burg. Bruins Slotsingel 15 in Alphen aan den Rijn. Het is op woensdag- , zaterdag- en zondagmiddag geopend in de zomermaanden van 14.00 – 17.00 uur en ’s winters van 14.00 – 16.00 uur. Op Nieuwjaarsdag, 1e Paasdag en 1e Pinksterdag is het centrum gesloten als ook op 24, 25 en 26 december (Kerstdagen). Wij stellen het op prijs dat je minstens 1 middag in de maand, maar het liefst meer middagen kan worden ingeroosterd. Om veiligheidsredenen werk je altijd met minimaal 2 personen.

Interesse?

Kom dan eens kennis maken of neem contact met ons op via de secretaris ( info@bc-deveenweiden.nl ) of via ons contactformulier. We kunnen dan een afspraak maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn. En natuurlijk kun je vrijblijvend een aantal keren ‘meedraaien’ om te ontdekken of het wat voor je is.

Vrijwilliger Tuinonderhoud

Samen met andere natuurliefhebbers je inzetten voor de natuur en landschappen. Hoe leuk is dat? Lekker je handen uit de mouwen steken, niet moeilijk en vooral heel nuttig! En één ding is zeker: je hebt gegarandeerd een prachtige werkplek in de frisse lucht.

De werkgroep Tuinonderhoud van het Bezoekerscentrum De Veenweiden zoekt namelijk ook vrijwilligers die mee willen helpen om de natuurtuin rondom het centrum voor publiek aantrekkelijk te maken en te houden. Belangrijke aandachtspunten zijn daarbij Biodiversiteit en Educatie.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan onder andere uit het toegankelijk houden van de paden, het onderhouden van de Meidoornhaag rondom de tuin, het onderhouden van de grasvelden en plantenperken, het snoeien van de bomen, struiken en fruitbomen.

Gewenste vaardigheden

De werkzaamheden worden verricht volgens een tuinplan onder leiding van een coördinator. Enige kennis of speciale vaardigheden worden gewaardeerd, maar zijn niet noodzakelijk.

Inzet

Er wordt gewerkt op alle 1e zaterdagen van de maand en in de groeiperiode op een woensdag op de helft van de maand. De werktijden zijn op deze dagen van 9.00 – 12.30 uur. Soms zijn er extra werkzaamheden. Bijvoorbeeld de afgelopen weken. Het ging daarbij om het opknappen van het insectenhotel. Dan zijn we wat vaker aan het werk. Overigens hoort het onderhouden van het tuingereedschap ook bij de taken van de werkgroep Tuinonderhoud.  Voor al deze klussen zoeken wij enthousiaste mensen. De groep bestaat nu uit een mix van dames en heren in de leeftijd van 35 tot 80 jaar. Enthousiasme en collega’s met twee rechterhanden daar gaat het om. En natuurlijk ook liefde voor de natuur.

Interesse?

Kom dan eens kennis maken op een 1e zaterdag in de maand of neem contact met ons op via de secretaris ( info@bc-deveenweiden.nl ) of via ons contactformulier. Er is ook altijd een mogelijkheid om eerst mee te draaien op de vaste eerste zaterdag van de maand om te ondervinden hoe het bevalt.

Versterking andere werkgroepen

In aanvulling op de hierboven genoemde functies zoeken we versterking van diverse werkgroepen, die zich in verschillende disciplines inzetten voor het Bezoekerscentrum.

Het bestuur van het bezoekerscentrum is verantwoordelijk voor:

• Het bevorderen van het bewustzijn en de kennis van de Rijn- en Veenstreek;
  • Het informeren over de toeristische mogelijkheden ;
  • Het beheer en onderhoud van het gebouw en de tuin;
  • Het welzijn en het goed functioneren van de vrijwilligers ;
  • De communicatie.

Activiteiten Commissie

Deze commissie ontwikkelt nieuwe activiteiten , voert deze zo nodig uit en zorgt voor de communicatie daarover.

Werkgroep Beheer en Onderhoud

Deze werkgroep beheert en onderhoudt het gebouw.