Het is nu lente 2022 en de droogte in Nederland houdt velen bezig. Wat gaat dit betekenen voor de staat van onze natuur? En wat gaat deze zomer nog brengen? Misschien vraag je je dit ook af als je in de buurt van het Bezoekerscentrum De Veenweiden in Alphen aan den Rijn woont, werkt of langs komt als je het Prinses IreneBos gaat ontdekken? “We kunnen je nieuwsgierigheid al een beetje bevredigen door te vertellen dat dankzij de inzet van vele vrijwilligers de tuin een complete vernieuwing ondergaat”, aldus René Vrugt, de nieuwe voorzitter van Bezoekerscentrum De Veenweiden. “Een hele klus, die de tuinwerkgroep met veel plezier heeft opgepakt naast het vele werk dat de leden elke maand al doen in het kader van beheer en onderhoud.”

Zo is er met de steun van de Alphense Lions tijdens NL Doet nieuwe aanplant geplaatst. Belangrijker is dat de vijver helemaal wordt opgeknapt. “Zwaar werk, maar wat een plaatje wordt die vijver. “

Nu is al te zien dat die groter, ruimer en voorzien van toe- en afvoer van water wordt. Dankzij een pomp die werkt op zonne-energie wordt water duurzaam opgepompt naar de vijver. En als deze een bepaald waterpeil heeft bereikt, vloeit het overtollige water weer terug. Zo blijft de waterkwaliteit in de vijver op orde. Het mooie is dat er al tal van leven te zien is in de vijver terwijl de beplanting op de oevers nog verder moet groeien. Sowieso is er aan verdere plannen geen gebrek. Bijvoorbeeld om groene varens te laten groeien onder de vlonder bij het gebouw en om regenwater naar de vijver te laten toevloeien. Al met al is de vijver-nieuwe-stijl straks een aanwinst voor het Bezoekerscentrum De Veenweiden.

Insectenhotel

“Vernieuwing is er ook bij het even verderop in de tuin gelegen insectenhotel”, vervolgt Vrugt. “Vast en zeker ook goed bekend. Tegenover dit insectenhotel is een begin gemaakt met het aanbrengen van een ‘hoefijzer’ van zand en stenen voor zogeheten graafbijen. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat gaat uitpakken. Ook wordt de wandelroute in de tuin vernieuwd door er een klompenroute van te maken. De geschilderde klompen markeren de route en geven kleur aan onze tuin. Verder is de vlonder aan het water weer in ere hersteld en veilig als ook beter toegankelijk gemaakt.”

Toevoeging nieuwe elementen

Kortom, er gebeurt veel in de tuin dat de moeite waard is om een bezoek aan af te leggen. En het team van het Bezoekerscentrum is dan zeker nog niet klaar. Er zijn verdergaande ideeën om nieuwe elementen aan de tuin toe te voegen. Door bijvoorbeeld het thema water ook voor kinderen op speelse manier een plek te geven. Ook is het plan dit najaar in samenwerking met de gemeente de aantrekkelijkheid van de entree aan de voorkant van het Bezoekerscentrum De Veenweiden en daarmee de entree van de tuin te versterken.

Ambitie

“Dit alles past bij de ambitie van ons om het Bezoekerscentrum aantrekkelijker te maken voor bezoekers”, aldus de voorzitter. “Nog te veel mensen lopen langs ons Bezoekerscentrum zonder te weten wat daar te doen is en zonder de tuin te bezoeken. Dat is niet alleen jammer voor de inspanningen van ons team. We willen er een bruisende plek van maken waar veel gebeurt. Waar bezoekers niet alleen leren over de natuur in de onmiddellijke omgeving van ons Bezoekerscentrum. Maar waar mensen ook een startpunt vinden voor wandel- en fietstochten in de Rijn- en Veenstreek. Maar zover hoef je niet echt te gaan. Kom naar onze mooie, opgeknapte en aantrekkelijke tuin en je geniet met volle teugen van de natuur! Ik zie en spreek je daar de komende maanden graag. Je vindt het Bezoekerscentrum De Veenweiden aan de Burgemeester Bruins Slotsingel 15 als je over het pad tussen de restaurants en de kinderboerderij naar achteren loopt.”